Sivut

torstai 29. kesäkuuta 2017

Tiistairastit 28.9. Lylyharjulla

Toissapäivänä piiitkästä aikaa ehdin lähtemään tiistairasteille. Pari kertaa olen tässä välillä käynyt kiintorasteilla, mutta ei se ole ihan sama asia kuin tiistairastit. Jotenkin se tunnelma on siellä niin leppoisa ja on hauska, kun vastaan juoksee muitakin suunnistajia, joiden kanssa voi heittää nopeat tunnelmat juoksun lomassa. :D

Aikaisemmin aamulla olin saanut itselleni vuokrakämpän, jonka johdosta pää oli varmaan vähän liian täynnä ajatuksia lähtiessäni. Unohdin nimittäin vaihtaa valkoiset sukkani toisiin ja ottaa mukaan vesipullon ja karttamuovin. Kerran olen suunnistanut ilman karttamuovia vesisateessa ja eihän siitä loppumatkasta enää mitään meinannut tulla, kun kartta oli ihan märkä ja repaleinen. Onnekseni kuitenkin joku toi karttamuovin lainattavaksi juuri silloin, kun olin ilmottautumassa ratamestarille. Suorituksen jälkeisestä sukkien kunnosta ei sitten sen enempää, niitä kuitenkaan tuskin olisi ollut ratamestarilla lainata. :D


Tähän mennessä olen mennyt lähinnä C-rataa, joten otin sen automaattisesti yhtään vilkaisematta muita ratoja. Noh, se osoittautui aivan liian helpoksi ja oli juostu läpi ~11minuutissa. Koska olin kuitenkin ajanut rastipaikalle parikymmentä kilometriä, en viitsinyt jättää suoritusta siihen, vaan katsoin vielä huvikseni, miltä B näyttäisi. Rastit olivat siinäkin polkujen läheisyydessä, mutta eivät aina ihan niiden kupeessa. Uskaltauduin sitten ottamaan vielä sen ja lähdin uudestaan metsään.

C-rata
B-rata
Ensimmäisellä rastilla meinasi iskeä pieni epätoivo, kun juoksin vahingossa rastin ohi ja pyörin hetken pientä ympyrää pohtien, missä kohtaa kartalla olen. Palasin sitten takaisin polulle, otin apuja isommista kivistä ja Nuijasodan muistomerkistä ja löysin kuin löysinkin rastin. Taisi keskittyminen herpaantua heti alkutaipaleella, mutta sitten lähti rullaamaan kivasti eikä iskenyt enää uusia epätoivon hetkiä.

Rata oli minulle juuri sopiva, sillä pysyin hyvin kartalla ja sain sopivasti haastetta. Muutamilla rastiväleillä pääsin harjoittelemaan johdattelevien maastonkohteiden, kuten kumpareiden ja erilaisten maastojen rajojen, hyödyntämistä. Haastetta toi myös se, että rastit eivät olleet suoraan tarjottimella heti polun varressa, vaan moni oli vähän piilossa. Kaksi rastia oli vähän jyrkemmillä kallioilla, joten lisämaustetta niiden etsimiseen toi jännitys siitä, että selviääkö tyyliin hengissä. :'D

Sijoitukset:
C-rata: 11min19s → 1. (22)
B-rata: 41min50s → 27. (53)


Kaiken kaikkiaan eiliset tiistairastit olivat itselleni yhdet parhaista, sillä ylitin itseni ottamalla vaikeamman radan ja ylipäänsä menemällä rasteille yksin. Tätä aiemmin olen käynyt rasteilla vain kerran itse ja muuten aina jonkun kaverin kanssa. Tästä lähtien aion kyllä enemmänkin käydä myös itsekseni silloin kun muut eivät pääse, sillä silloin keskittyminen on paremmin koko ajan kartassa eikä esimerkiksi höpöttelyssä. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti